Fontan : Diferéncia entre lei versions

Contengut suprimit Contengut apondut
Jiròni (discussion | contribucions)
Jiròni (discussion | contribucions)
→‎Istòria : supr trad auto Apertium
Linha 31 :
==Istòria==
 
{{Apertium|fr...}}
Lo nom de Fontan ven de ''Fontes Aquarum'' en remembrant las fonts fraiches #que alimentent lo pòble.
 
Lo vilatge i aguèt creat lo 30 de junh [[1616]] per una ordonnance del pòrti de Savoie [[Charles-Emmanuel Ier de Savoie|Charles-Emmanuel E{{er}}]] en indicant :
::''en Avent amb de fòrça grands mièges e de despensas fa traçar las nòvas rotas carrossables de la Mar en Oiémont, amb la fin d'introdusir un grand tràfec e un grand comèrci dins los nòstres Estats...En avent #èsser necessari de détourner la rota dels luòcs e tèrras de Breil e Saorge...En considerant lo besonh ont se tròba lo vilatge de Saorge, d'aver qualques abitacions defòra de l'aglomeracion, del fach del pauc de luòc #que ne dispausa aquela, en considerant que los négociants en podent pas se lotjar a Saorge auràn obligat de s'establir près del endroit ont passa la rota nòva, en volent provesir a tot #encobrir, a permés d'escuélher qualque luòc mai comòde, #que dintre Sospel e Estenda, se tròba ont se pòsca residir mai facilament''.
::''En nos essent pleinement informats de la qualitat del luòc e territòri, nomenat lo Fontan, coma endroit comòda, aéré, sa, abondiua n'aiga de font e en possedint de terrens pròpris a la cultura de las culturas e de la vinha...Avèm ordonné e ordonnons, que totes #çò que voldràn viure sus la rota, en lo terroir de Saorge, siá per aver hôtellerie, o far d'autre comèrci devon i bastir a l'exclusion de tot autre endroit''.
 
La preséncia en la region de la peste l'an 1631 empenh de familhas de [[Saorge]] a s'establir a Fontan.
 
Malgrat aiçò, la posicion del pòble sus una rota comerciala va tanben la metre sus una rota d'invasion de las armadas cap al Piémont.
 
Fontan e los sieus caserius de Berghe son inféodés per crompa al comte Solaro de Govone, marques de Breil, genet de la duchesse de Savoie e governador del prince de Piémont. Cedís aquel fief als Roffredo #que son demorats de senhors de Fontan e de Saorge fins en 1794.
 
Lo quartièr general de l'armada sarde pendent la guèrra entre lo Piémont e la França de 1792-1794 s'establiguèt a Fontan.
 
[[Pauline Borghèse]] E lo sieu marit passan lo 20 d'abril [[1808]] per Fontan quand se reten de Niça a Turin. Recebon l'aumenatge de la municipalité de Saorge e los notables de Fontan.
 
Lo pape [[Pío VII]] passa a Fontan en [[1809]] quand, agut presoèr, se ret a Niça, de contunh a Savone.
 
Fontan es vengut una municipalitat autonòma l'an 1871. Per endavant, fasiá partida de [[Saorge]].
 
Al cors de la Segonda Guèrra Mondiala, lo pòble (paissièra de guèrra) a ocupat dempuèi 1940 per las autoritats italianas, e a pas restituit a l'administracion francesa #qu'en 1943. La totalitat de la populacion civila del pòble a #èsser de contunh déportée per las tropas d'aucupacion alemanda fins a [[Turin]] (Itàlia) entre lo mes de decembre 1944 e en abril 1945.
 
Aquel episòdi desconegut del conflicte en los [[Alpes-Maritims]] a fach l'objècte d'una memòria de domeni d'Istòria contemporanèa redigida per Goulven Godon, preparat jos la direccion de [[Jean-Louis Panicacci]], sostengut davant l'Universitat de Niça Sophia-Antipolis en junh 2004 e intitulat : ''La « déportation » de las populacions civilas de las vallées de la [[Bévéra]] e de la [[Roya]] a Itàlia del Nòrd (1944-1945)''.
 
{{Original|fr}}
Le nom de Fontan vient de ''Fontes Aquarum'' rappelant les sources fraiches qui alimentent le village.
 
Le village fut créé le 30 juin [[1616]] par une ordonnance du duc de Savoie [[Charles-Emmanuel Ier de Savoie|Charles-Emmanuel I{{er}}]] indiquant :
::''Ayant avec de très grands moyens et dépenses fait tracer les nouvelles routes carrossables de la Mer en Oiémont, afin d'introduire un grand trafic et un grand commerce dans nos États...ayant été nécessaire de détourner la route des lieux et terres de Breil et Saorge...considérant la nécessité où se trouve le peuple de Saorge, d'avoir quelques habitations hors de l'agglomération, du fait du peu de place dont dispose celle-ci, considérant que les négociants ne pouvant se loger à Saorge seront obligés de s'établir près de l'endroit où passe la route nouvelle, voulant pourvoir à tout cela, il est permis de choisir quelque lieu plus commode, qui entre Sospel et Tende, se trouve où l'on puisse résider plus aisément''.
::''Nous étant pleinement informés de la qualité du lieu et territoire, nommé le Fontan, comme endroit commode, aéré, sain, abondant en eau de source et possédant des terrains propres à la culture des cultures et de la vigne...nous avons ordonné et ordonnons, que tous ceux qui voudront habiter sur la route, dans le terroir de Saorge, soit pour tenir hôtellerie, ou faire autre commerce doivent y construire à l'exclusion de tout autre endroit''.
 
La présence dans la région de la peste en 1631 pousse des familles de [[Saorge]] à s'établir à Fontan.
 
Cependant, la position du village sur une route commerciale va aussi la placer sur une route d'invasion des armées vers le Piémont.
 
Fontan et ses hameaux de Berghe sont inféodés par achat au comte Solaro de Govone, marquis de Breil, écuyer de la duchesse de Savoie et gouverneur du prince de Piémont. Il cède ce fief aux Roffredo qui sont restés seigneurs de Fontan et de Saorge jusqu'en 1794.
 
Le quartier général de l'armée sarde pendant la guerre entre le Piémont et la France de 1792-1794 va s'établir à Fontan.
 
[[Pauline Borghèse]] et son mari passent le 20 avril [[1808]] par Fontan quand ils se rendent de Nice à Turin. Ils reçoivent l'hommage de la municipalité de Saorge et les notables de Fontan.
 
Le pape [[Pie VII]] passe à Fontan en [[1809]] quand, tenu prisonnier, il se rend à Nice, puis à Savone.
 
Fontan est devenue une commune autonome en 1871. Auparavant, elle faisait partie de [[Saorge]].
 
Au cours de la Seconde Guerre Mondiale, le village (prise de guerre) est occupé dès 1940 par les autorités italiennes, et n'est restitué à l'administration française qu'en 1943. La totalité de la population civile du village a été ensuite déportée par les troupes d'occupation allemandes jusqu'à [[Turin]] (Italie) entre le mois de décembre 1944 et avril 1945.
 
Cet épisode méconnu du conflit dans les [[Alpes-Maritimes]] a fait l'objet d'un mémoire de maîtrise d'Histoire contemporaine rédigé par Goulven Godon, préparé sous la direction de [[Jean-Louis Panicacci]], soutenu devant l'Université de Nice Sophia-Antipolis en juin 2004 et intitulé : ''La « déportation » des populations civiles des vallées de la [[Bévéra]] et de la [[Roya]] en Italie du Nord (1944-1945)''.
 
 
==Administracion==